Een reeds bestaand, klein biologisch wijndomein in de Zuidfranse Gard, is in nieuwe, handen. De laatste jaren is er niet overdreven aktief 'ge-wijnboerd'. Hier gaat dus verandering in komen. We gaan proberen hier een fraai domeintje van te maken met een (h)eerlijke rode wijn of een frisse rosé.

Deze weblog houdt jullie op de hoogte van onze ervaringen en voortgang. Daarnaast zal er tevens hier en daar een recept, (wijn)tip, foto's op te vinden zijn.

zaterdag 30 oktober 2010

De Labresultaten

Een dag of 8 geleden was het tijd om met de flesjes langs de cuves te gaan en in ieder flesje een échantillon (=proefmonster) te doen. Philippe kwam dit ophalen en zou dit meegeven aan zijn Oenologische Laboratorium in Nîmes. Kon het gelijk met zijn wijnen mee en scheelde ons weer kosten.

In het kort komt het er op neer dat dit lab alle samples test en doormeet om exact te weten wat de kwaliteit is van de wijn en waar eventueel aktie op moet worden ondernomen. Hoe staat het met de gisting? Alle suikers al opgegeten door het gist? Exacte alcohol percentage? Zuurgraden?
We zouden het snel te horen krijgen.
Afgelopen dinsdag was het dan zover. Ik zat net in de auto op weg naar Anduyze toen Philippe belde: " Ik ben over 10 minuten bij je in de cave; en heb niet veel tijd want ik ga gelijk weg op vakantie..." OK, duidelijke taal.

Wat volgde was een spoedcursus oenologie en hoe lees ik zo'n tabel?
Twintig minuten later was Philippe vertrokken op vakantie en ik overzag mijn krabbels op papier vol instructies. Het was nu zaak om deze krabbels zo snel mogelijk helder in kaart te brengen voor mezelf en een werklijstje te maken.

Nu, op een regenachtige zaterdagmiddag overzie ik deze pittige wijnweek:

Ik heb veel overgepompt, 3 vaten gevuld met Syrah/Mourvèdre (Hoe kicken is dat!), hier en daar volgens een ingewikkelde formule, die eigenlijk heel simpel bleek, hier en daar sulfiet toegevoegd, cuves schoongemaakt en weer gevuld en alle chapeau's (op wijn drijvende deksels van de cuves, voorzien van fietsbinnenband om af te kunnen sluiten) opgepompt en daarmee de wijn lekker te laten rusten; nog meer schoonmaken alle handelingen opschrijven; nog één keer achterom kijken en dan met een trots gevoel huiswaarts.

Kreeg m'n smile niet van m'n gezicht 's avonds met een glas in m'n hand...


1 opmerking:

  1. Ha Ronald,

    In deze barre herfsttijden je blog lezend, verlangen we al naar de volgende herfst, met een Mazelet in de hand en een smile die niet meer van ons gezicht af te krijgen is......

    BeantwoordenVerwijderen